2015. január 31., szombat

Hozzátáplálás - Receptek

Ebben a bejegyzésben leírom nektek, hogy milyen ételeket készítettem el a kicsinek. Leírom a tapasztalataimat, amiket a kotyvasztás közben szereztem. A legtöbb étel alapja a krumpli, amit mindig frissen főztem ki, így általában az melegítette fel az ételt. Ha valamiért kihűlt, vagy nem volt elég meleg a krumpli, akkor vízgőz felett melegítettem fel a pépet.
Az ételeket kezdetben mindig anyatejjel hígítottam. Bár volt rá példa, hogy  nem volt időm frissen fejni, így babavízzel hígítottam, a későbbiekben, ahogy egyre kevesebb lett a tejem, már mindig ehhez a babavizet használtam, vagy a főzővizet.

Nekünk mindig van itthon néhány üveg bébiétel, amit akkor adok oda, ha, bevallom őszintén, lusta vagyok, vagy nincs itthon hozzávaló.


Én 4 hónapos korában kezdtem a hozzátáplálást, de ha 6 hónaposan kezdtem volna, akkor sem vágok a közepébe, hanem szépen folyamatosan "nehezítem" az ételeket. Szerintem elég becsapós a babakaják korosztály besorolása. Attól, hogy az adott étel pl. 6 hónapos babának van szánva, az nem jelenti feltétlenül azt, hogy az ízekkel, ételekkel épphogy csak ismerkedő picinek rögtön azt kell adni. Én azt javaslom, hogy a 4 hónaposoknak szánt ételekkel kezdjük, és úgy haladjunk tovább. A hozzátáplálási táblázatok általában 6 hónapos kortól írják a zöldségeket, gyümölcsöket, és csak 7-8 hónaposan a húst. Ne siettessünk semmit. Kell idő, amíg a pici gyomra felkészül, fejlődik. 
Tudom, nem sok változatosság van a kezdeti ételekben, de három nap után újabb, és újabb hozzávalót lehet bevezetni, így folyamatosan bővül a választék. A variációk száma pedig végtelen, csak a képzeletünk, és a gasztronómiai érzékünk szab határt.

Íme az én "recepttáram". Az arányok, a mennyiségek folyamatosan változnak, nőnek. Ha esetleg sok, vagy nem eszi meg a baba, akkor én beteszem egy bébiételes üvegbe, és másnap megmelegítem, vagy teszek hozzá még valamit, frissen.

Répapüré krumplival

A répát negyedelem, és fél centi vastagra vágom, a krumplit nagyjából ugyanakkora kockákra vagdosom.
A répának kicsit több idő kell, hogy megpuhuljon, így azt korábban teszem be a vízbe, majd félpuhán adom hozzá a krumplit, és addig főzöm, amíg a krumpli teljesen meg nem puhul.

Krumpli almával

A krumplit kisebb kockára vágom, és megfőzöm vízben. Amikor puhára főtt, kiszedem, összetöröm, és hozzáreszelem almareszelőn az almát és összeturmixolom.

Sütőtök variációk

A sütőtököt meg lehet sütni sütőben, vagy megfőzni vízben. Az előbbi esetben sülés után le kell szedni a héjáról, és az esetleg megégett részeket is. Ha vízben főzöm, akkor előtte le kell vágni a héját. A sütőtök puhulása is hosszabb idejű lehet, így érdemes ezt is korábban megfőzni.

A sütőtökhöz krumplit, vagy később édesburgonyát teszek, de főhet répával is. Főzés után almát is lehet reszelni hozzá. Készítettem már sütőtök-krumpli-répa, sütőtök-répa-krumpli-alma variációt is.

Cékla
A céklát megpucoltam, és kockára vágtam, majd a krumplival együtt a vízbe tettem, és puhára főztem. A keveréket egy kis reszelt almával dúsítottam.

Sóska
A sóska leveleit alaposan megmostam, és átválogattam, a szárait pedig kiszedtem. Egy kevés olajon megfonnyasztottam a leveleket, és addig pároltam, amíg teljesen pépesre nem főtt. A sóskát egy kis lyukú szitán átpasszíroztam. Megfőztem egy kis szem krumplit, és a trutyihoz adtam, ezzel együtt mixeltem össze. Mivel nagyon savanyú volt a sóska, így a lefejt anyatejben olvasztottam fel cukrot, és úgy adtam a keverékhez. Ezt mindenképpen meg kell kóstolni, hogy elég édes-e. Az első adaghoz először csak 20 ml tejet adtam, de ez kevésnek bizonyult, eléggé össze volt állva, nyúlós volt, így még adtam hozzá tejet.
De azt hiszem a későbbiekben vagy bébiételt veszek, van legközelebb akkor eszik sóskát, amikor magunknak sóskamártást készítek.

5 hónapos korban (vagy ha már min. egy hónapja eszik zöldséget) már lehet adni csirke- vagy pulykamellet, 2-3 héttel később pedig már combot is adhatunk. A hús bevezetésével ismét rengeteg variációs lehetőség nyílik meg. Innentől kezdve érdemes elgondolkodni, hogy magunknak mit készítenénk.

A legegyszerűbb megfőzni mindent vízben, a csirkét, a krumplit, répát, brokkolit. De én már csomagoltam be alufóliába a mellet, egybe a zöldségekkel , és megsütöttem a sütőben, kb. 10 perc alatt. Már egy kevés olajon is pirítottam meg a csirkét, és édesburgonyával, és répával turmixoltam össze.

A csirkemáj is adható pár hét múlva. A májat már főztem zöldségekkel együtt, mint egy ragulevest. Tettem bele krumplit, sárga- és fehérrépát, egy kis zellert, brokkolit. De megfőtt már a húslevesben, amiből kivettem a krumplit és a hagymát, és azokkal turmixoltam.



Lehet csinálni tököt, kaporral, krumplival, és egy kis anyatejjel "habarni". Készíthetünk saláta főzeléket, vagy cukkini-, patisszon-, padlizsánkrémet.
8-9 hónapos korban bővül a repertoár kelbimbóval, karfiollal, karalábéval, lehet zöldbab- vagy lencsefőzeléket készíteni a picinek, amit habarás helyett krumplival sűrítünk.

Egy idő után a lehetőségek szinte végtelennek tűnnek, és ilyenkor nem lesz ötlete az embernek. Ilyenkor vagy visszamegyünk az alapokhoz vagy ötleteket lehet meríteni a neten fellelhető rengeteg recepttár közül. Íme néhány:

http://www.miluklub.hu/apps/recepttar/?utm_source=facebook&utm_medium=group&utm_term=baby&utm_campaign=14+sum

http://www.kismamablog.hu/konyvek

http://www.nosalty.hu/receptek/babakonyha

http://www.babaszoba.hu/services/babakonyha

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése