2019. február 17., vasárnap

Hozzátáplálás - Ahogy én tervezem

Rebeka immár a harmadik gyerekünk, és lassan eljön az ideje a hozzátáplálásnak. Olyan távolinak tűnik az az idő, amikor a fiúkkal voltam ebben a szakaszban. Elég homályos, és kérdéses pár dolog, még így is.


Mára már sok minden változott ahhoz képest, hogy mit és hogyan tanácsoltak 4, illetve 2 éve.
Mostanában nagyon sokat hallani a nitráthalmozó zöldségekről (sárgarépa, cékla...), és arról, hogy ezeket később kell bevezetni. Dominiknál ez még nem volt, ezek az elsők között voltak. Máténál már volt "szóbeszéd", de még annyira nem ástam bele magam a dologba. Kapott sárgarépát elsők között, majd kicsivel később céklát is. Lett is lila minden.

Most viszont talán tudatosabb vagyok. Már beszereztem pár bébiételt, szükség esetére, és van közte olyan, ami csak sárgarépa. Azt fogom adni már a kezdetekkor, de a zöldségesnél vásárolt változattal várunk 2 hónapot! A céklával is hasonlóan tervezek eljárni.


Annak idején is stresszforrás volt számomra a glutén bevezetése. Már akkor is javasolták, hogy korán kerüljön az ételbe glutén, de csak 3-4 hónappal a hozzátáplálás kezdete után adtam először.

Dominiknál aggódva adtam lisztes habarással ételt, de nem tűnt fel allergia, és 4 évvel később se vehető észre semmi, gluténérzékenységre utaló jel. 
Máténál már kicsit tudatosabb voltam, minden gabonafélét szépen, egyesével adtam neki, és figyeltem a reakciókat. Nála is azt tudom elmondani, így 2 évvel később, hogy nincs jele allergiának. Igyekeztem minél többször adni valami glutén tartalmút, de annyira nem figyeltem, hogy minden nap kapjanak.


Viszont most szembesültem azzal, hogy mindeddig rosszul "vezettem be" a glutént. Az, hogy a szükséges mennyiségről eddig fogalmam se volt, még hagyján, de hogy 6-8 hétig, minden nap, folyamatosan kell adni, na az nagy újdonság volt.
Most már tudom, hogy 200 mg glutént kell minden nap megetetni a gyerekkel, 6-8 héten át, és 4-12 hónapos kor között kell bevezetni.
Rebekánál már biztos, hogy tartani fogom magam ehhez. A bevezetést viszont csak akkor tervezem, amikor már legalább 1 hónapja tart a hozzátáplálás.


De ha már mennyiségek és bevezetés, akkor megemlítem a 3 napos szabályt, vagyis, hogy 3 napig nem adunk új ízt a gyereknek.
Nos nekem ez is újdonság volt, sőt, sokkolt kicsit. Őszinte leszek, a fiúknál nem emlékszem, hogy is volt ez, de az tuti, hogy ennyire nem figyeltem a dolgokra. Emlékszem, hogy adtam ezt, meg azt, majd valami újat, amit variáltam a korábbiakkal, de hogy a 3 nap alatt nem került-e elő valami új, abban nem vagyok biztos.

Igazából nem bonyolult, és logikus dolog, hiszen nem tudhatjuk, hogy melyik étel okozott gondot, ha minden nap más újdonsággal találkozik a pici. Szóval ez is egy olyan dolog lesz, amire most már jobban fogok figyelni. 


Ezek azok a változások, amikhez mindenképpen tartani fogom magam. De van pár dolog, amit kb. ugyanúgy tervezek csinálni, mint a fiúknál.

Alap szabály lesz nálunk, ahogy eddig is volt, hogy mindig a konyhában eszünk. Dominiknál volt ugyan olyan, hogy behoztam az etetőszéket a szobába. De ennek az volt az oka, hogy az öcsém éjszakára ment dolgozni, és aludt, ezért nem akartam zajongani a szobában. De mióta elköltöztünk, szigorúan tartom magam ehhez.

Most is egy korai ebéddel fogok kezdeni, és elsősorban zöldségekkel kezdek. Ajánlják, hogy két étkezés között kóstoltassunk. Én viszont étkezést szeretnék kiváltani, így a szoptatással fogom egybekötni. Vagyis először "megebédel" pépet, majd megszoptatom, már, ha kéri még.
Az ételt elő fogom készíteni, megpucolom, összevágom azt a pár darabot, és előkészítem a vízbe. Lehet akár meg is főzöm, lassan. Majd ahogy az adott helyzet hozza.

Ha már komolyabb mennyiségeket eszik majd a kicsi ebédre, de még nem feltétlenül váltottunk ki egy étkezést, akkor térünk át a tízórira. Ekkor tervezek gyümölcspürét, tejpépet, rizspépet adni. Ezt követi majd az uzsonna, főleg gyümölcsökkel, grízekkel, de akár édesebb zöldségekkel. Miután ezt a három étkezést teljesen kiváltottuk, csak akkor tervezek áttérni a reggelire, és legvégül a vacsorára.

A fiúk sokáig kérték a déli alváshoz a cicit, de az már nem igazán étkezés, sokkal inkább nyugtatás volt számukra.
Rebeka esetében is úgy vagyok, hogy ha kéri, akkor megkapja. Végig igény szerint szoptattam a gyerekeket, ettől továbbra sem szeretnék eltérni.


A hozzátáplálást pürékkel fogom kezdeni, és 3-4 hónap múlva tervezek áttérni a darabkás ételekre, és akár a BLW elvén táplálni a kicsit.
Számomra hatalmas segítség volt ez a módszer, amikor egyik pillanatról a másikra elutasították a fiúk a püréket. Nem, vagy csak alig ettek belőle. Akkor találkoztam először ezzel a módszerrel, és azóta is tetszik, elégedett vagyok vele. A fiúk nagyon szépen megtanultak kanállal, villával enni, szépen használják a poharat. 


A terv az, hogy a legtöbbször én főzök neki, és csak nagyon ritkán fog bébiételt kapni. Persze a lomosban már most elkezdtem kisebb készletet felhalmozni különböző zöldséges, gyümölcsös ételekből, és van már 1-2 húsos is, valamint van egy tejpépem mellette. Nem vagyok bébiétel ellenes, mint az a fentiekből látszik, de megnyugtató, ha van itthon néhány üveg étel, amihez nyúlhatok, ha olyan a helyzet.
Persze valahogy jóleső érzéssel tölt el, hogy én készítem az ételét, hiszen az anyja vagyok, és gondoskodom a gyerekemről. De vannak olyan helyzetek amikor egyszerűbb lekapni egy üveget a polcról. Főleg a fent említett nitrát mizéria miatt is megnyugtat, hogy vannak olyan babakaják, amik biztonságosan adhatók.
Bár azért néha megrémít, hogy egy-egy cég termékét visszahívta a NÉHIB, mert ilyen vagy olyan dolgokkal vannak szennyezve.

Na, ezek után legyen okos az ember. 


De ahogy többször is írtam, mindez csak terv. Majd meglátjuk, hogy Rebeka mit szól mindehhez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése